vrijdag 6 oktober 2017

Canyonland, Death Horse State Park en Arches

In 2012 hebben wij dit gebied ook al eens bezocht en nu gaan we in de herkansing.

Vanochtend zijn we vroeg vertrokken want het is druk in Moab. We gaan vandaag naar Canyonland National Park.

Canyonland NP ligt ongeveer een 40 minuten rijden van ons hotel. We rijden om half 8 weg, dan pas wordt het licht en even na 8 rijden we het park binnen. Wij zijn gelijk naar de Mesa Arch gereden want we hoopten dat het om deze tijd niet zo druk zou zijn. Die drukte viel gelukkig wel mee, was het niet, dat er een groep Chinezen bezig was met het maken van ontelbare selfies. Omdat wij graag een foto willen van de Arch met zo min mogelijk, of geen, mensen erop duurde het een tijdje voor ze uit de buurt waren.

In Canyonland en Arches zijn op dit moment heel veel Aziatische medemensen, op zich prima, maar ze houden totaal geen rekening met andere mensen. Ze stoppen midden op de doorgaande weg om, op hun dooie gemak, een foto te maken, al wordt er getoeterd en geroepen, ze blijven gewoon staan tot ze klaar zijn.

Na Mesa Arch zijn wij nog wat andere viewpoints afgegaan en hebben een wandeling gemaakt naar de Buck Canyon Overlook, hier zie je een grote krater waarvan men niet weet wat het geweest is, het kan een dode zee zijn of een meteoriet inslag.

Nadat we alle viewpoints bezocht hebben, zijn wij doorgereden naar Death Horse Point State Park. Hier moesten we $ 10 entree betalen. Maarten wordt al gezien als senior en daar maken we dankbaar gebruik van.
Het is een vrij klein park, maar bij het viewpoint heb je een mooi uitzicht op de meanderende Colorado River. Na hier weer veel foto's gemaakt te hebben, je blijft hier fotograferen, was het een uur of twee. Te vroeg voor het hotel, dus dan toch maar even een stukje Arches National Park meenemen.

We wilden ook informeren of we de Fiery Furnace Walk konden lopen morgen, deze hebben we in 2012 gedaan en we vonden deze wandeling geweldig leuk. Normaal kan je deze wandeling via internet reserveren, maar vanwege de werkzaamheden in het park kon dit alleen persoonlijk bij het
Visitor Center. Helaas voor ons zit deze wandeling al vol tot a.s. dinsdag en dan zijn wij al weer een stuk verder weg.

Wat is het ontzettend druk in Arches. Het is al bijna file rijden in het park, maar bij de viewpoints is het zoeken naar een plekje. Er zijn ook heel veel parkeerplekken afgesloten i.v.m. de wegwerkzaamheden die hier plaatsvinden.

Na een bezoek aan Balancing Rock zijn we doorgereden naar de Windows sektion. Ook hier was het heel erg druk met allerlei selfies makende mensen onder de North Window Arch, die van geen wijken wisten. Konden we in 2012 nog foto's maken zonder mensen erop, nu was dat onmogelijk. Alleen bij de South Window Arch lukte dit tenslotte, want daar konden ze niet opklimmen.

Vervolgens zijn wij naar de Delicate Arch Trail gereden, dit is een pittige wandeling met een hoogte verschil van 146 meter. Hier zou je laat in de middag een geweldig uitzicht hebben op Delicate Arch en ook over het hele park. Dit dachten met ons nog honderden mensen, het was hier zo druk dat het de Kalverstraat wel leek op zaterdagmiddag. We zijn halverwege omgekeerd, dit is me toch echt te gortig om boven op een berg met honderden mensen, inclusief een hoop selfies makende Aziaten, naar een Arch te kijken met tig mensen die hier onder blijven staan. Morgenochtend gaat hij in de herkansing.

We slapen in Moab in het Best Western hotel Greenwel Inn een prima hotel, met ruime kamers. Overnachten in Moab is duur en overal zie je bordjes met no vacancy. Gelukkig hebben wij dit hotel al maanden geleden geboekt, dit scheelt een hoop geld en veel gezoek naar een beschikbaar hotel.

Vergeleken met 2012, toen wij hier ook waren, is de drukte enorm toegenomen. Ik ben blij dat we meegemaakt hebben hoe anders het kan zijn, rustig en zonder de grote drommen mensen die zich overal staan te verdringen om maar zo goed mogelijk op een foto te staan.