zaterdag 7 oktober 2017

Day of the Arches and so much more.

Wij waren al vroeg in Arches want we gaan vandaag 2 tochten van onze bucketlist schrappen. Eerst gaan we de Delicate Arch trail  lopen, die we gisteren vanwege de grote mensenmassa's hebben overgeslagen.

Toen wij aankwamen stonden er al veel auto's op de parkeerplaats. Er zijn natuurlijk altijd wat vroege vogels, die de zonsopkomst daar willen meemaken. Wij vinden 8 uur starten vroeg zat, het is toch ook nog meer dan een half uur rijden vanaf ons hotel.

De trail naar Delicate Arch gaat eerst over een normaal pad flink omhoog, daarna is het klimmen geblazen. Je loopt over de rode rotsen steil naar boven, maar dan ben je er nog niet. Hierna volgt een 200 meter smalle richel langs de berg waarna je opeens voor de Delicate Arch staat. Dit is wel een schitterend gezicht,  die grote Arch midden in the middle of nowhere. Deze boog is 14 meter hoog en 10 meter breed. Gelukkig gedroeg iedereen zich hier netjes, even een foto onder de Arch maken en dan de volgende weer, zodat iedereen zijn of haar foto kon maken. Pas als je iemand hieronder ziet staan dan besef je pas hoe groot deze Arch is.

De klim naar boven

De richel

Delicate Arche

We hebben hier een hele tijd zitten genieten van het uitzicht, het was nog redelijk rustig boven.
Toen wij naar beneden liepen werd het steeds drukker en beneden aangekomen was de parkeerplaats al zo goed als vol.

Onderweg nog even een uitstapje gemaakt naar de Skyline Arch, een klein stukje lopen vanaf de weg.

Skyline Arch

Toen het 2e puntje van onze bucketlist, de Devils Garden trail naar de Dubbel O Arch. Deze trail begint bij de parkeerplaats en deze was al helemaal vol. Gelukkig mochten we aan de zijkant parkeren. We hebben gezorgd voor voldoende water, want er is hier haast geen schaduw en er moet flink geklommen worden.

Eerst kwamen wij langs Landscape Arch, deze boog is heel dun op veel plekken. Ook zag je hier de Partition Arch in de hoogte liggen, waar we later voor zouden staan.

Landscape Arch

Partition Arch vanaf beneden

Maar eerst de klim omhoog en die is behoorlijk steil, daarna volgen een paar heel erg grote rotspartijen waarover je heen moet klimmen. Deze genomen met het zweet in mijn handen, waarna we de trail naar Dubbel 0 Arch zijn gaan lopen. Dit zou nog 0,9 mijl zijn, dan denk je appeltje eitje, maar niets is minder waar. Je klimt over hoge rotsen, loopt over smalle richels en als je dan denkt het schiet maar niet op, dan sta je op een behoorlijk schuin stuk rots te kijken naar de Dubbel 0 Arch. Met ons nog meer mensen die hier hun telefoon lieten vallen, die zie je dus nooit meer  terug.
 Dubbel 0 Arch

Hierna zijn we nog naar de Navajo Arch en de Partition Arch gelopen. De Partition Arch vond ik wel een van de mooiste in dit gebied. Je kijkt onder deze Arch door over een heel ruig gebied, wat een uitzicht! In Zuid-Afrika heb je op de Panoramaroute Gods Window, ik vond dit veel meer van toepassing op deze Arch.
Navajo Arch

De Partition Arch

Toen waren onze knolletjes op en zijn we de steile weg naar beneden weer afgelopen. Gelukkig hadden wij genoeg water bij ons, want het was goed warm geworden. Loop je in de ochtend met een vest aan en is het rond het vriespunt, 's middags is het 25 graden. Je hebt hier dus behoorlijke temperatuur verschillen. Het was wel een dag van veel en steil klimmen en dalen, ik ben blij dat we dit niet aan het begin van onze vakantie hebben gedaan, de benen zijn ondertussen goed ingelopen. We zijn vervolgens het park uitgereden, Arches is en blijft een van de bijzonderste parken.

We zijn al een stuk naar het zuiden gereden, want morgen willen we naar Page. We slapen vanavond in Cliff's Palace Motel in Blanding en we hebben nog nooit zo'n bijzondere kamer gehad. We werden heel enthousiast ontvangen door Cliff zelf. Kamer no 7 is eigenhandig door  hem verbouwd en gerestaureerd.  Onze kamer is helemaal ingericht als een blokhut met als thema de eerste pioniers. Alles is door hem geschilderd, de muren, het plafond, de schilderijen. Hij liet ook nog kamer 6 zíen, die was ingericht als een stal, de overige kamers moest hij nog doen. Van buiten een simpel motel, van binnen heel bijzonder.

Alles is dus geschilderd niets is echt, muren, plafond etc.